آموزش زندگى

بسم الله الرحمن الرحیم

آموزش زندگى

هر کارى نیازمند آموزش است. «هیچ کس از پیش خود چیزى نشد.» این ضرورت را هم عقل به آن حکم مى‏کند و هم دین به آن فرمان مى‏دهد و هم تجربه‏هاى بشرى آن را مى‏نمایاند.
همه ما باور داریم که کارهاى مهم، نیاز به آموزش دارند؛ اما برخى‏مان عقیده داریم که کارهاى کوچک، نیازمند آموزش نیستند و آدمى به خودى خود آنها را یاد مى‏گیرد. آنگاه کارهاى بزرگ و نیازمند آموزش و کارهاى کوچک و بى‏نیاز به تعلیم را در ذهن‏مان تقسیم‏بندى و معین مى‏کنیم و برابر عقیده‏مان عمل مى‏نماییم؛ بزرگ‏ها و مهم‏ها را آموزش مى‏بینیم و کوچک‏ها و غیر مهم‏ها را بى‏تعلیم و تعلم انجام مى‏دهیم، و چون معیار و ملاک درستى در این تقسیم‏بندى نداریم، گاهى امور بزرگ و مهم را در بخش کوچک‏ها مى‏نهیم و کوچک‏ها را در بخش بزرگ‏ها مى‏گذاریم.
اصل این تقسیم‏بندى و دو گانه کردن، درست نیست. حقیقت آن است که همه کارها نیازمند آموزش‏اند.
از کارهاى بسیار مهم دانه درشتى که نیازمند آموزش است، «مدیریت زندگى مشترک» است. همسردارى و اداره زندگانى زن و شوهرى، داراى راز و رمزها و فوت و فن‏ها و پیچ و خم‏هاست. «هزار نکته باریک‏تر ز مو اینجاست» که یکى از آنها آن سخن معروف علامه جعفرى است که در پاسخ به پرسش برتراندراسل گفته است راسل، فیلسوف اجتماعى اروپایى، در مکاتبه‏هایى که با استاد محمدتقى جعفرى داشته است، از ایشان مى‏پرسد:
«چرا اسلام به ازدواج این همه بها داده و براى آن این اندازه قانون وضع کرده است؟»
استاد جعفرى در پاسخ او مى‏نویسد:
«در ازدواج، مسئله انسان مطرح است. با ازدواج، مى‏خواهد انسان به وجود آید.»(1)
یکى از شگفتى‏هاى اسفناک، این است که برخى از مردمان، در آن تقسیم‏بندى دوگانه فوق الذکر، مدیریت زندگى زن و شوهرى را، در بخش کوچک‏ها و غیر مهم‏ها مى‏آورند و خود را به ظاهر راحت مى‏کنند، اما به واقع خویشتن را به هلاکت مى‏افکنند.
اگر دانشمندى را که در رشته‏اى از دانش‏ها به بالاترین مرتبه رسیده باشد، اما در کار کشاورزى تعلیمى ندیده باشد و دانش و تجربه‏اى نداشته باشد، به باغى ببریم و از او بخواهیم نهالى را با نهال دیگر پیوند بزند، حتما از عهده آن برنمى‏آید. با اینکه کار کشاورزى به نظر آسان مى‏آید.
این خردمندانه نیست که ما، در راهى که تاکنون نرفته‏ایم، سرمان را پایین بیندازیم و بى‏راه، بلد و بى‏پروا پیش برویم.

مراحل آموزش

ادامه مطلب ...

مثلث عشق

                                                            بسم الله الرحمن الرحیم                                                     

    مثلث  عشق

همه می گویند ازدواج مثل هندوانه است. به شرط چاقو هم در کار نیست. اما امروزه از چیزهایی نام می برند که به دوام ازدواج کمک می کند. ازدواج موفق بستگی به عوامل مختلفی دارد که خیلی از آنها را باید در دوران نامزدی (قبل از ازدواج) ارزیابی کرد. عوامل دیگری نیز در موفقیت زندگی زناشویی موثر است که می توان آنها را بعد از ازدواج شناخت.
در ازدواج، توانایی سازش دایمی با شرایط گوناگون که ممکن است متغیر هم باشد و از خودگذشتگی فراوان لازم است اما اگر زن و مرد قبل از ازدواج با یکدیگر توافق بیشتری داشته باشند ، امکان سازش بعدی بیشتر خواهد بود. مهم ترین عوامل توافق در ازدواج عبارت اند از:
رشد عاطفی و فکری ، تشابه علایق و طرز تفکر ، تشابه مذهبی، تشابه تحصیلی و طبقاتی، تشابه طرز فکر نسبت به امور جنسی، تشابه علاقه به زندگی و سرعت عمل در کارها، رابطه با خانواده زن و شوهر.

مهم ترین عامل موفقیت ازدواج

مهم ترین عامل موفقیت در زندگی زناشویی، رشد عاطفی و فکری است البته درجه رشد عاطفی و فکری تنها بستگی به سن ندارد بلکه سن روانی، اجتماعی و عاطفی و سن جسمانی همه از عوامل موثر در رشد عاطفی است. رشد جسمانی نیز عامل مهمی در آمادگی و در نهایت دوام ازدواج است. مساله دیگری که از لحاظ بهداشت روانی قابل ملاحظه است اینکه آیا در ازدواج اختلاف هوش و معلومات سبب بروز اختلافات زناشویی خواهد شد یا خیر؟
شخصی که از لحاظ اجتماعی رشد کرده است، روابط اجتماعی را بهتر درک می کند. او می داند چگونه با دیگران، به خصوص خانواده و همکارانش سازش کند. او درک می کند که انتظارات اجتماع از او چیست و تا اندازه زیادی قادر است خود را با این توقعات تطبیق دهد. همچنین او آماده قبول مسوولیت است و نسبت به محدودیت های خود آگاهی دارد

ادامه مطلب ...